אחריות בעלי הבניין והדיירים לפי חוק אחזקת מעליות

אחזקת מעליות, חוק אחזקת מעליות

אחזקת מעליות הינה פרמטר חיוני ביותר בכל מבנה שיש בו מעלית אחת או יותר.
בטיחות המעלית חייבת להיות תמיד בראש סדר העדיפויות של האחראים עליה ושל דיירי הבניין.
חוק אחזקת מעליות קובע, שהאחריות לתחזוקת המעלית מתחלקת בין בעלי הבניין לדיירים:
על בעלי הבניין לדאוג לתחזוקה מקצועית ושוטפת של המעלית והדיירים מצידה מחויבים להקפיד על שימוש נכון במעלית ועל שיתוף פעולה עם בעלי הבניין. 

מהו "חוק אחזקת מעליות"?

מטרת חקיקתו של חוק זה היא להבטיח שהמעליות יהיו תמיד  בטוחות לשימוש הציבור.
חוק אחזקת מעליות הינו חלק מתקנות הבטיחות בעבודה ובתקנים ישראליים והוא מגדיר בצורה ברורה מי הוא האחראי על ניהול ותחזוקת המעלית ומהם חובותיו.
הקפדה על הוראות חוק זה מבטיחה שהמעלית תימצא תמיד במצב כשיר ובטיחותי.
אי שמירה על הוראות החוק עלולה ליצור סיכון בטיחותי בשימוש במעלית.

עיקרי החוק:

1.הבדיקה הראשונית של המעלית - תיעשה ע"י נציג של מכון התקנים ותוודא שהמעלית עומדת בתקן שקבע החוק.
הנציג יבדוק את מידת עמידותה ואת איכות פעולתה ורק לאחר אישורו ניתן יהיה להפעיל אותה.
לאחר שנה תעבור המעלית לאחריותו של מתקין המעלית, שגם יבצע בה בדיקות תקופתיות וגם תיקונים במידת הצורך.

2.המעלית הינה באחריות בעלי הבניין שבה היא מותקנת -

אם מדובר באדם פרטי, גוף עסקי או נציגות של דיירים בבניין דירות. אדם או גוף זה הינו אחראי לאחזקת המעליות בבניין בתחומים אלו:
- חתימה על חוזה תחזוקה עם חברה מוסמכת שיש לה רישיון לטיפול במעליות ועליה לבצע במעלית בדיקות תקופתיות פעם בחצי שנה, טיפולים מונעים ותיקון תקלות.
- לוודא שבמעלית מותקנת מערכת תקשורת חירום המיועדת להפעלה בעת תקלה.
- לדאוג שלמעלית יינתנו שירותי אחזקת מעלית שוטפים.
וועד הבית אחראי לתאם את שירותי אחזקת המעלית עם אנשי המקצוע ולדאוג שאכן יגיעו ויבצעו את תפקידם.
- לשמור על חדר המעלית נקי, נגיש ומוגן ולדאוג לסביבת מעלית פנויה ונגישה.
- לעשות ביטוח צד ג' שמכסה פגיעות שעלולות להתרחש עקב תקלות במעלית.

חשוב לציין, שאם ועד הבית אינו מתפקד כראוי ואינו מקפיד על שירותי התחזוקה ובטיחות המעלית, ניתן לשכור את שירותיה של חברה חיצונית והיא זו שתיגבה את הכספים מדיירי הבניין, תזמין בעלי מקצוע לתיקון תקלות ותעניק טיפולי תחזוקה.

 אחריות הדיירים

למרות שהדיירים אינם אחראים באופן ישיר לתחזוקת המעלית, יש להם גם אחריות לשמירה על תקינות המעלית:
- הם צריכים להשתמש במעלית בהתאם להוראות הבטיחות, כגון: להימנע מעומס יתר, להקפיד על התנהגות מותאמת בתוך המעלית ולא להתקרב לדלתות המעלית בעת פתיחה או סגירה שלהם.
- הם מחויבים ע"פ החוק לשלם את חלקם בעלויות התחזוקה והביטוח של המעלית, המחושבים בדמי ועד הבית.
- מחובתם לדווח על תקלות, רעשים מוזרים או כל סימן אחר שעלול להעיד על תקלה במעלית ולדווח על כך ללא דיחוי לנציגות הבניין או לחברת התחזוקה.

אלקטרה מעליות – חברה שניתן לסמוך עליה!

אלקטרה מעליות הינה אחת החברות הוותיקות והמובילות בישראל בתחום המעליות והדרגנועים.
החברה מספקת מגוון של פתרונות מתקדמים ובהתאמה אישית של מעליות, דרגנועים, מעלונים, מתקני הרמה ופתרונות נגישות מסוגים שונים.
לחברה שירותי אחזקת מעליות וכן שירותי תחזוקה מקצועיים ואיכותיים בפריסה ארצית ללקוחות פרטיים, לבתים רבי קומות, לבנייני משרדים ולמרכזים מסחריים.
אלקטרה מעליות הינה הנציגה הבלעדית בישראל של חברת "אוטיס" (OTIS) - חברת המעליות והדרגנועים המובילה בעולם וכן של חברת "אלימאק-הק" (ALIMAK-HEK) - המובילה בעולם בייצור מעליות לבנייה, לתעשייה ולענפי שירותים שונים.
בנוסף, החברה מייצרת ומתקינה מעליות משוכללות מסוג אלקטרה בבנייני מגורים, במרכזים מסחריים ובמוסדות ציבוריים.