בטיחות במעליות המותקנות בבתים פרטיים, בבנייני מגורים, במבנים מסחריים, במבני ציבור ומוסדות הינו נושא בעל חשיבות עליונה.
הבטיחות במעלית מתחילה בהתקנה מקצועית של המעלית ע"י בעלי מקצוע מיומנים השייכים לחברת אחזקת מעליות (כמו חברת אלקטרה מעליות), עמידה בתנאי בטיחות מחמירים, דרך תחזוקה תקופתית שוטפת והקפדה על כללי הבטיחות של הנוסעים במעלית.
ההקפדה על הבטיחות נעשית כדי למנוע התהוות תקלות או בעיות במעלית שעלולות ליצור סכנות בטיחותיות או חלילה תאונות, שעלולות לקרות כתוצאה מבעיות טכניות מוזנחות או מתחזוקה לקויה.
בטיחות במעליות - חשיבות הבדיקות התקופתיות
תחזוקת המעלית משפיעה באופן ישיר על בטיחות השימוש בה
ולכן בדיקות תקופתיות הינן קריטיות לשמירה על תקינותה.
כשמבצעים בדיקות תקופתיות ניתן לאתר תקלות עוד לפני שהן מחמירות, בלאי של חלקים שחייבים להחליפם וכן לבצע טיפולים מונעים כדי למנוע מראש בעיות.
הבדיקות התקופתיות כוללות את מערכות הבקרה, הכבלים, הבלמים, דלתות המעלית, לוח הבקרה ועוד.
תקנות בטיחות עיקריות במעליות
- את המעלית חייבים להתקין בעלי מקצוע מוסמכים בלבד מטעם חברת אחזקת מעליות מוסמכת ובעלת רישיון.
- כל מעלית חייבת לעמוד בדרישות הבטיחות להתקנה ולבניה של מעליות שקבע החוק.
- התקנים של התכנון והתחזוקה צריכים לעמוד בתקן הישראלי וכן בתקן אירופאי שתקף מ- 2014, שנחשב למחמיר יותר מהישראלי.
- אסור להתחיל להשתמש במעלית חדשה לפני שאיש מקצוע מוסמך בודק אותה, מאשר את השימוש בה וקובע את העומס המותר בה.
- במעלית חייבת להיות תאורת חירום ולחצן מצוקה.
- המעלית חייבת להיות מתוחזקת ע"י בעלי מקצוע מוסמכים שיערכו בדיקות תקופתיות אחת לחצי שנה.
- דיירי הבניין חייבים לתרגל כללי בטיחות לשימוש במעלית מדי תקופה.
סימנים מחשידים שדורשים בדיקה מיידית במעלית
בעיות עם הדלתות – לא נפתחות או לא נסגרות בצורה תקינה,האטה או עיכוב בפתיחת הדלתות לאחר עצירת המעלית וכן עיכוב בסגירת הדלתות.
תקלות בלוח הבקרה – מצב שבו לחצני הקומות לא מגיבים או האור שלהם אינו נדלק לאחר שלוחצים לבחירת קומה.
רעשים חריגים - חריקות, רעשים מכניים, רעידות או כל עש חריג שלא שומעים בפעולת מעלית שגרתית.
הפסקה פתאומית של המעלית באמצע הנסיעה.
כשהמעלית אינה עוצרת במפלס אחד עם הרצפה או אינה עוצרת בקומות המסומנות.
שיבוש במהירות המעלית – כשקצב נסיעת המעלית הינו איטי או מהיר מדי, אם היא משנה את המהירות במהלך הנסיעה או אם היא נעה בצורה לא חלקה.
אם מורגש ריח של שריפה בחלל המעלית יש לצאת ממנה מיידית.
טיפים לשמירה על בטיחות המשתמשים במעלית
- יש להקפיד על בדיקות תקופתיות ועל תחזוקה שוטפת ע"י טכנאי מעליות מוסמך ולבצע בדיקת בטיחות פעם בחצי שנה.
- לא לעבור את עומס המשקל התקין של המעלית המוגדר בהגבלת משקל ובמספר הנוסעים.
- במעלית חייב להיות שלט במקום בולט עם הוראות שימוש ובטיחות בעת השימוש במעלית.
- אסור להפריע לסגירת דלתות המעלית. אם רוצים להשאיר אותן פתוחות או לפתוח אותן שוב בצורה מלאה - יש ללחוץ על כפתור הפתיחה בלוח הבקרה.
- לוודא שכפתור החירום ו/או האינטרקום במעלית אכן תקינים ופועלים.
- אין להשתמש במעלית בעת חירום, כגון: בשריפה או ברעידת אדמה.
- במידה ומאתרים בעיה או תקלה במעלית יש להזמין מיידית את חברת אחזקת המעליות ולא להשתמש במעלית עד לתיקונה.
מה עושים במקרה של תקלה במעלית?
ללחוץ על כפתור החירום שמפעיל אזעקה. כפתור זה מחבר את הנוסעים למוקד חירום לקבלת עזרה.
יש מעליות שמותקן בהם אינטרקום, שניתן לתקשר דרכו במצב מצוקה.
לא לנסות לפתוח את דלתות המעלית, אלא לחכות לאיש מקצוע מיומן מחברת אחזקת המעליות.
לחכות לעזרה לאחר יצירת הקשר עם המחלצים ולהשתדל לשמור על קור רוח.
תדירות הבדיקות הנדרשת על פי חוק
על פי החוק בישראל, טכנאי מעלית מוסמך צריך לבדוק כל מעלית לפחות פעם אחת בחצי שנה, כדי לוודא שהיא תקינה ובטוחה לשימוש.
אי ביצוע הבדיקות נחשב לעבירה פלילית.
חברת אחזקת מעליות שהתקינה את המעלית ומבצעת בה תחזוקה נותנת אחריות על המעלית במשך שנה לאחר ההתקנה.
האחריות כוללת מגוון תיקונים ואספקת חלפים.
חברת אלקטרה מעליות - חברת אחזקת מעליות מהמובילות בישראל
אלקטרה מעליות הינה אחת החברות הוותיקות והמובילות בישראל בתחום של מעליות.
החברה מציעה התקנה, תחזוקה, שירותים וכן ושדרוג של מעליות.
שדרוג וחידוש מעליות מוצע ללקוחות החברה במידה ויש צורך לחדש מעליות ישנות. בתהליך השדרוג מציעה החברה לשפר את מערכות הבקרה, העיצוב והבטיחות של המעלית הקיימת ולהתאימה לפרמטרים חדשניים ומודרניים יותר.
לחברת אלקטרה מוקד שירות ארצי שפועל 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע ובו ניתן לקבל שירותי תחזוקה שוטפים למעליות ולדרגנועים.
עקרונות החברה הם: חדשנות, שמירה מקסימלית על בטיחות המעלית ותקינותה ושירות איכותי ללקוחות.