מעליות מהירות

מי צריך מעלית מהירה, ומדוע? ראיון מיוחד עם עופר נתנזון, סמנכ"ל שיווק ומכירות ב"אלקטרה מעליות"

עופר נתנזון עם מעליות אוטיסכל מי שביקר לאחרונה בבניין משרדים חדש בישראל, אולי שם לב למהירות המדהימה של המעליות החדשות. במקרים מסוימים, מדובר במהירות גבוהה פי תשע (9) מזו שאנו רגילים לה בבניינים ישנים. אז למה בניינים זקוקים למעליות מהירות?

 

עופר נתנזון מסביר את היסודות: "האיכות של הבניין, אם הוא בניין סטנדרטי או יוקרתי (פרסטיז'), נקבעת לפי המעליות. כיום, הרבה מאוד יזמים, לפני שהם סוגרים כל דבר, הם סוגרים את נושא המעליות. אם דיירי הבניין ממתינים זמן רב למעלית, הבניין ייחשב בעיני היזם כבניין לא טוב. אם נוצרים 'פקקים' להגיע בבוקר למשרד, השוכרים יתלוננו ואולי אף יעזבו".

 

זמן המתנה והגעה

"בעצם, הפרמטרים שקובעים את איכות השירות שנותנות המעליות לבניין, הם זמן ממוצע להמתנה (באנגלית: Average Waiting Time), וגם זמן הגעה ליעד (Average Time to Destination)". נתנזון מציין כי התגבשו סטנדרטים בינלאומיים בנושא זה: "בבניין משרדים איכותי, נדרש זמן המתנה מירבי של 26 שניות למעלית, ו-90 שניות כדי להגיע ליעד. בבניין מגורים, 30 שניות זמן המתנה ולא יותר מ-100 שניות זמן הגעה ליעד. הדרישות הללו קובעות גם את המהירות של המעלית. ככל שהבניין גבוה יותר, צריך גם מעליות מהירות יותר, כמו גם פיקוד חכם יותר, גודל המעליות וכמות המעליות. כל אלו קובעים את איכות השירות שנותנות המעליות לבניין. אם איכות השירות של המעליות היא ירודה, היזם יתקשה להשכיר את המשרדים בבניין עקב תלונות דיירים".

 

לפיכך, מהירות המעלית היא פרמטר חשוב מאוד. נתנזון: "כדי להגיע ליעד תוך פחות מ-90 שניות, המעליות צריכות לנוע מספיק מהר כדי להגיע ליעד בזמן. מעלית ממוצעת נעה במהירות ממוצעת של 1 מטר לשנייה. מעלית מהירה של אלקטרה נעה במהירות של 4-9 מטר לשנייה. המעלית המהירה ביותר בישראל כיום, שבנינו עבור מגדל שרונה, נעה במהירות של 9 מטר לשנייה".

 

נכון לתחילת 2019, אלקטרה מעליות יכולה להגיע למהירות של 10 מטר לשנייה או יותר, עבור מגדל גבוה במיוחד שדורש תכנון מיוחד, אם יש דרישה כזו. נתנזון מבהיר כי "כדי להצליח במשימה זו, יש להקפיד בין השאר גם על אווירודינמיקה מיוחדת בפיר המעלית, באפקט של ואקום כדי שלא יהיו רעשים או ויברציות בכבל, וכך להשיג מהירות כה גבוהה בלי תקלות או אי-נעימויות בנסיעה עבור משתמשי המעלית. ובאופן כללי, נכון לומר כי ככל שהמעלית מהירה יותר, כך היא גם יקרה יותר". בעת ובעונה אחת, היא גם מעניקה חוויה טובה יותר למשתמשים, ומונעת 'פקקים' בקומות הבניין.

 

מגדלים מהירים

עופר נתנזון מספר לנו כי "בישראל, בנינו עד היום מעליות מהירות במגדלי משרדים כמו מגדל משה אביב, מגדל אלקטרה, מגדל מידטאון מסחר ומידטאון מגורים, מגדל טיים טאואר, מגדל אמות אטריום ועוד. רוב המעליות המהירות המותקנות בארץ יוצרו על ידי חברת אוטיס (Otis) שאותה אלקטרה מייצגת. המעליות המהירות באחד מן המגדלים שבנינו, למשל, נבנו לפני כ-25 שנה ועדיין עובדות בצורה טובה מאוד, כי מדובר במוצר מאוד איכותי".

 

כמובן שלא כל חברה מסוגלת להשלים פרויקט של מעליות מהירות, לדברי נתנזון: "בשביל לבנות מעליות מהירות, צריך גיבוי של חברה גדולה עם צוות מרכיבים וטכנאים בעלי ניסיון רב. אנחנו הראשונים שהקמנו מעליות מהירות בישראל ולכן אנחנו מומחים יותר מחברות אחרות. עקומת הלמידה נמצאת מאחורינו - הלימוד נעשה מזמן. כיום, אחרי 20-25 שנה אנחנו כבר משפצים את המעליות המהירות שהקמנו, כמו למשל במגדל גן העיר, מגדל שרבט, מגדל גיבור ספורט ועוד. שיפוצים של מעליות מהירות, אחרי 25 שנה, נועדו לעשות את המעליות מודרניות יותר".

 

הכל תלוי במערכת הפיקוד

העתיד צפוי להיות מהיר יותר, באופן לא מפתיע. אלקטרה מעליות מספקת מערכת פיקוד מיוחדת, פיקוד "דסטיניישן" מסוג "קומפאס פלוס" (Compass Plus). לפי נתנזון, "יש למערכת זו אלגוריתם שמוגן על ידי פטנט. כך ניתן להשיג ביצועים טובים יותר של המעלית, אף במהירות נמוכה יותר. בעזרת מחשב חכם יותר ותוכנה חכמה יותר, ניתן לשפר את רמת השירות שנותנת המעלית, כאמור בעזרת מערכת פיקוד סופר-חכמה".

 

מעליות מהירות וחכמות מתאימות במיוחד למבנים רב-שימושיים - משרדים, מלון ומגורים בתוך בניין מודרני אחד. נתנזון מגלה כי "המעליות פועלות לפי איזורים נפרדים, ומערכת הפיקוד יודעת לשלוח את המעלית בהתאם לרמת הביקוש. אם יש לחץ באיזור הנמוך, מערכת הפיקוד תשלח יותר מעליות לאיזור זה. כך נותנים פתרון טוב יותר לעירוב שימושים (למשל - משרדים, מלונות ומגורים) בבניינים חדשים".

 

מהירות זה לא הכל

אך עם כל הכבוד למהירות, עופר נתנזון מבהיר כי "חשוב לזכור שמהירות היא רק פרמטר אחד לרמת השירות שנותנת המעלית לבניין; זו תלויה בגודל המעליות, מספר המעליות, מהירות המעליות ופיקוד המעליות. רק בעזרת חישוב כל הפרמטרים יחדיו (כמות דיירים בקומה, מרחק בין תחנות, האם יש אולם אירועים או בריכה, ועוד) באמצעות תוכנה מיוחדת, ניתן להגיע לזמן המתנה טוב וזמן הגעה ליעד שעומד בסטנדרט גבוה. השוכרים והדיירים יתלוננו על תכנון הבניין אם המעליות לא מספיק מהירות, או שאין מספיק מעליות ביחס לכמות המשתמשים".

 

אלקטרה מעליות מקפידה כיום שלא להיכנס לפרויקטים שבהם החברה חושבת שיש בעיית תכנון. נתנזון מזכיר לנו ש"אנחנו לא רוצים לראות לקוחות מתוסכלים מרמת שירות נמוכה של מעליות. אם אנחנו מוכרים מעליות איכותיות ומהירות, אנחנו רוצים לוודא שרמת השירות של המעליות תמיד תהיה הגבוהה ביותר".

 

קריאה נוספת