תהליך תכנון מעליות הינו תהליך מורכב הדורש לקיחה בחשבון של כמות רבה של פרמטרים, כגון: תכנון מיקום המעלית, מספר המעליות הרצוי בבניין, התאמתן לסוג הבניין ולגודלו, לקיחת בחשבון של צרכי המשתמשים וכמובן התקציב העומד לרשותו של הפרויקט.
את תכנון המעליות וכן את השיפוץ והחידוש שלהן חשוב להפקיד בידי חברה מקצועית ואמינה, בעלת ניסיון מקצועי רב שתוכל לקחת את כל הפרמטרים הנמצאים במשוואה ולהוציא מתחת לידיה תכנון ברמה גבוהה.
חברה זו גם תהיה אחראית לאחר תכנון ובניית המעלית – לאחזקתה השוטפת.
חברת אלקטרה מעליות, הינה החברה המובילה בישראל בתחום המעליות, המעלונים, מתקני נגישות ועוד.
לאלקטרה מעליות צוותי מהנדסים, טכנאים ואנשי שירות מקצועיים ובעלי ניסיון עשיר במגוון הרחב של תכנון, התקנה, אחזקת מעליות וכן חידוש ושיפוץ מעליות.
החברה משלבת בעבודתה ובשירותיה ללקוחות טכנולוגיות מתקדמות ביותר, יכולת התקנה מקצועית מהרמה הגבוהה ביותר ושירות אמין ואחראי העומד בכל תקנות הבטיחות.
לאלקטרה מעליות יש מוקד שירות ארצי הפועל 24/7 בכל ימות השנה, שבו עובדים טכנאי שירות מומחים בפריסה ארצית.
לחברה גם מרכזים לוגיסטיים מצוידים במעל ל-35,000 פריטים.
כך שצוותי החברה בכל הארץ מוכנים לכל קריאה ותמיד זמינים לתיקון תקלות ולאחזקת המעליות.
מה חשוב לדעת על תכנון מעליות?
כשבונים בניין רב קומות יש צורך לתכנן בצורה מקצועית ומוקפדת את המעלית או המעליות שישרתו את דיירי הבניין.
הפרמטרים שיש לקחת בחשבון בתכנון מעליות הם:
- תכנון מעליות במבני ציבור, במקומות מסחריים ובבתים פרטיים הינו שונה אחד מהשני ומחייב חקירה של צרכי המשתמשים וכן מחייב עמידה בהוראות החוק לגבי תכנון מעליות בכל אחד מסוגי הבניינים הללו.
- נפח התנועה הצפוי - יש להתאים את מספר המעליות ואת גודלן לפי כמות האנשים שישמשו בהן. קביעת הנפח הצפוי של השימוש במעליות יכול להשתנות בשעות היום השונות. לפי נפח התנועה הצפוי מחליטים כמה מעליות יש לתכנן בבניין, מיקומן ובאיזה גודל לבנות אותן.
- עמידה בתקנים הנדרשים ע"פ חוק – בתכנון המעליות קיימת חובה לעמוד בתקנים ובהגבלות שקבע החוק לגבי תכנון מעליות, כגון: גובה, מהירות נסיעה, משקל/עומס וכדו'. בנוסף, כמובן, יש לשמור על כל תקני הבטיחות שקבע החוק, כדי שלא לסכן את הציבור.
- העומס המקסימלי של המעלית – בתכנון מעליות יש לקחת בחשבון את העומס המקסימלי של המשקל, שאותו המעלית יכולה לשאת. בתכנונה, חייבים לוודא שאכן התכנון מתאים לשאת את המספר המקסימלי של הנוסעים (או של המשקל). יש לקחת בחשבון לא רק את מספר האנשים, אלא גם ציוד נלווה שמוסיף למשקל המעלית, כגון: עגלות תינוקות, מזוודות, שקיות מצרכים או משקל מכוניות, למשל, במעליות חניונים.
- בטיחות – אלמנט הבטיחות בתכנון מעליות הינו האלמנט החשוב ביותר. בתכנון יש לקחת בחשבון את תהליכי ההפעלה, הבקרה וכל הפרמטרים הקשורים לנושא הבטיחות ולהתאים אותם לתנאים הפיזיים של המקום. נושא הבטיחות גם משמעותי בנוגע למיקום המעלית, שחייב להיות בטוח ומוגן בהתאם לתקנות הבטיחות והבניה.
- כמות המעליות והסוג שלהן – יש צורך להתאים את כמות המעליות ואת סוגן בהתאם למבנה ולעומס הצפוי בשימוש בהן.
- חיסכון באנרגיה – כשמתכננים מעלית יש לבחון אלו דרכים קיימות להפחתת הצריכה באנרגיה בעת הפעלת המעלית. לדוגמה: בנוגע לתאורה בתוך המעלית – ניתן לתכנן בה תאורה חסכונית.
- אחזקת המעליות – בחירת סוג המעלית המתאים למבנה וכן בחירת החברה המייצרת קשורים לאחזקת ותחזוקת המעלית לאחר בנייתה.
- לפני ההחלטה על שני הפרמטרים הללו חשוב לוודא בחברה שיש לה שירות מקצועי ואמין וכן שהיא מצוידת בחלקי חילוף זמינים.
- תכנון מסלול המעלית – יש לתכנן את הגעת ועצירת המעלית בכל קומה של הבניין בהתאם לצרכי המשתמשים ולדרישות התקניות הקבועות בחוק. יש לקחת בחשבון את מבנה הקומות ותוכנית הבניין כולו. יש גם לקחת בחשבון את כמות הנוסעים הצפויה בכל קומה וכן שהמסלול יהיה קרוב לכניסה לבניין ולמגרש החנייה.
- קביעת מיקום המעלית בבניין - תכנון מיקום המעלית משתנה מבניין לבניין ותלוי בגודל הבניין, בצרכי הדיירים, בתקציב המיועד לבנייתה ובתכנון הכללי של הפרויקט. לשם קביעת מיקום המעלית יש להתחשב בתוכנית הבנייה של הבניין ולקחת בחשבון את צרכי המשתמשים בה. צריך לתכנן את מיקום המעלית במקום נגיש וכן להבין היכן ממוקמות המדרגות ביחס למיקום המעלית. יש לקחת בחשבון את המגבלות הטכניות של המעלית עצמה ואת צרכי מערכות המסילות והחשמל שלה.
- תקציב ועלויות – בתכנון מעליות יש לקחת בחשבון את עלות הבנייה ואת התקציב העומד בפני המתכננים. כמו כן יש להוסיף לתכנון המעלית גם את עלות ההתקנה והאחזקה של המעליות.
אחזקת המעלית לאחר התכנון
לאחר תכנון המעלית ובנייתה יש צורך לדאוג לאחזקת המעלית.
אחזקת מעליות הינו משמעותי ביותר בשמירה על תקינות המעלית וחלקיה ומשפיע באופן ישיר על בטיחות הנוסעים בה.
- תוכנית קבועה של אחזקת המעלית – על החברה המתקינה מוטלת האחריות להיות זו שמתחזקת את המעלית באופן שוטף ושגרתי. האחזקה השוטפת כוללת בדיקות בטיחות, ניקוי שמנים, זיהוי בעיות טכניות וכדו'. תחזוקה תקופתית – פעמיים בשנה (כל חצי שנה), הכוללת את בחינת עבודתה של המעלית, בדיקת חלקה הפנימי והחיצוני, בדיקת תקינה חלקיה, בדיקות בטיחות ועוד.
- תיקון ליקויים – במידה ויש בעיה כלשהי בתפקוד המעלית יש איסור להמשיך ולהשתמש בה עד בואה של החברה המתחזקת את המעלית שתתקן את הליקוי. את הליקוי יש לתקן באופן מידי ובהתאם לתקני הבטיחות.
- תיעוד ביקורות אחזקת המעלית – בכל פעם שבודקים את המעלית יש לציין בתוכה במקום המתאים באיזה תאריך בוצעה הבדיקה וכן לתעד את תיקון הליקויים במידה ובוצעו.
תכנון מעלית בעת ביצוע תמ"א 38
ניתן לראות ברחבי כל הערים בישראל בתים רבים המבצעים את התהליך של תמ"א 38 – שהינו תהליך של השבחת הבניין וחיזוקו מפני רעידות אדמה.
במסגרת תהליך זה מוסיפים לבניין מעלית, ממ"ד ומרפסות.
ישנם בניינים שעוברים את תהליך תמ"א 38 ויש להם כבר מעליות קיימות ואז צריכים לשקול אם להחליף את המעליות או במקרה של כמה מעליות – להחליף רק חלק מהן.
חשוב לציין, כי פיר המעלית משפיע בצורה טובה על חיזוק הבניין ולכן יש המלצה להתקין מעלית בבתים ישנים העוברים את התהליך של תמ"א 38. את המעלית ניתן לתכנן ולבנות בתוך חלל חדר המדרגות, אך אם אין אפשרות טכנית לכך – להתקין מעלית חיצונית לבניין.